Primele două episoade din primul serial românesc de spionaj „Spy/Master” sunt disponibile pe HBO Max, începând de pe 19 mai, urmând ca în fiecare vineri să vedem câte un nou episod. De-a lungul celor șase episoade, producția urmărește povestea personajului fictiv Victor Godeanu (interpretat de Alec Secăreanu), mâna dreaptă a dictatorului Nicolae Ceaușescu (Claudiu Bleonț) și cel mai apropiat consilier al acestuia.
Echipa Playtech a discutat cu actorii Iulian Postelnicu și Andreea Vasile, care fac parte din distribuția serialului, despre rolurile lor.
Povestea miniseriei românești Spy/Master a fost creată de Adina Sădeanu și Kristin Peters și se întâmplă în timpul Războiului Rece, timp de o săptămână. Victor Godeanu, interpretat de Alec Secăreanu (pe care l-ai mai văzut, poate, în God’s Own Country, Ammonite, Happy Valley), este omul de bază al lui Nicolae Ceaușescu, fiindu-i consilier. În paralel, se pare că Victor ascunde un secret. El este agent dublu și este însărcinat cu misiunea de a-l da jos pe Ceaușescu înainte ca Securitatea să-l descopere. Profită de o vizită diplomatică în Germania, totul ca ulterior să fugă în Statele Unite ale Americii.
În acest film îi vei mai putea vedea, de asemenea, pe Laurențiu Bănescu și pe Ana Ularu. Spy/Master va rula timp de șase episoade, iar premisa a fost prezentată în cadrul Festivalului de Film de la Berlin, în cadrul Berlinale Series, în luna februarie a acestui an.
Iulian Postelnicu Credit foto: ORBITAL STRANGERS/HBO MAX
Ozana: Ce a însemnat acest rol pentru tine, ce ți-a plăcut cel mai mult la primul serial românesc de spionaj?
Iulian: Acest rol a fost o bucurie. A însemnat vacanță și distracție. Și tot asta mi-a plăcut cel mai mult. Și, desigur, întâlnirea cu Alec Secăreanu, cu Ana Ularu și cu multe alte persoane mișto. Colegi și colaboratori noi și minunați.
Ozana: Cum te-ai pregătit pentru rol, cum te-ai documentat?
Iulian: A fost o experiență cu multă libertate, atmosferă de vacanță și distracție.
Ozana: Ce ne poți spune despre personajul tău? Ai învățat ceva de la el? Descrie-l în câteva cuvinte.
Iulian: Personajul meu, Sorin, este speriat de orice formă de autoritate, n-ai ce învăța de la el, în afară de cum să nu fii.
Ozana: Cum crezi că va primi publicul acest serial?
Iulian: Sper din suflet că publicul va primi foarte bine acest serial, merită din plin.
Ozana: Ce trebuie să aibă un film românesc pentru a atrage spectatorii?
Iulian: Cred că, în primul rând, să fie despre ei, cu ei, pentru ei, pe limba lor.
Ana Ularu și Iulian Postelnicu Credit foto: Katalin Vermes
Ozana: Cum surprinde mini-seria atmosfera de pe vremea comunismului, ce elemente vom găsi?
Iulian: Sper că va fi o surpriză interesantă, pentru toată lumea, inclusiv pentru mine. Abia aștept să urmăresc serialul.
Ozana: În contextul exploziei de interes pentru filme românești în cinema și pe Netflix, crezi că este sustenabilă pe termen lung această renaștere a cinematografiei românești? O interpretezi altfel, o vezi cu alți ochi?
Iulian: Oameni există. Cred că sunt milioane de oameni interesați. Iar dacă cei care fac filme sunt interesați activ de ei, îi găsesc. Mă bucur mult că sunt din ce în ce mai mulți oameni care văd filme românești la cinema și pe platforme de streaming.
Ozana: Ce alte proiecte ai în derulare sau în viitorul apropiat?
Iulian: Scriu un lungmetraj, urmează un proiect pentru TV și de alte propuneri nu duc lipsă. Sunt norocos.
Making of Spy/Master Credit foto: Peter Varsics
Ozana: Ce a însemnat acest rol pentru tine, ce ți-a plăcut cel mai mult la primul serial românesc de spionaj?
Andreea: Mi-a plăcut tot. De la poveste, la modalitatea de lucru, la munca propriu-zisă de pe platou, la partenerii excepționali alături de care am construit personajele din film, la echipa fenomenală din spatele camerelor. Și aș putea continua. Am citit toate cele șase episoade într-o singură noapte, cu răsuflarea tăiată și cu inima strânsă. Pentru că nu e doar un film despre și cu spioni, e mult mai mult, e despre răul care a distrus generații întregi, despre un regim care ne-a schilodit emoțional părinții, despre personaje hăituite și bântuite de propriile alegeri care ajung să se confrunte cu propriul destin.
Ozana: Cum te-ai pregătit pentru rol, cum te-ai documentat?
Andreea: În această miniserie sunt soția personajului jucat de Alec Secăreanu, Victor Godeanu. Lăsând la o parte pasiunea mea pentru cărțile despre spioni, am încercat, pe cât posibil, să construiesc o biografie a personajului meu, dincolo de ce era în poveste. Și în urma unor discuții cu Alec și Chris Smith (regizorul filmului) am reușit să conturăm această istorie a personajului, care pentru mine e esențială când lucrez la un rol. Și trebuie să recunosc că m-am inspirat un pic și din viața unei actrițe cunoscute la noi în țară căreia i-a fost interzis să mai profeseze de către Elena Ceaușescu.
Ozana: Ce ne poți spune despre personajul tău? Ai învățat ceva de la el? Descrie-l în câteva cuvinte.
Andreea: Cred cu tărie că personajele cele mai interesante pentru un actor sunt cele care nu sunt unidimensionale. Cele pe care poți să le intuiești, dar cărora nu poți să le prevezi următoarea mișcare. În primele trei episoade e un personaj blazat, e alcoolică, cu simțurile tocite de viață și de un soi de uzură psihică. O fostă actrița căreia nu-i mai este permis să mai profeseze, fără nicio direcție și absolut nicio perspectivă. Ei bine, personajul ăsta schimbă total paradigma din episodul patru și devine un catalizator pentru propria-i viața și cea a fiicei sale.
Pentru că atunci când viața ta sau a celor pe care-i iubești e pusă în pericol, nimic din ce credeai tu despre tine nu se mai susține. Și trebuie să faci o alegere.
Andreea Vasile, Alec Secăreanu Credit foto: ORBITAL STRANGERS/HBO MAX
Ozana: Cum crezi că va primi publicul acest serial?
Andreea: E un serial despre noi, despre o bucată din istoria noastră. E povestea întunericului care a deformat mare parte din societatea de atunci. E despre discrepanțele uluitoare din timpul regimului comunist și ororile produse de el. Și oricât de greu mi-ar fi să anticipez cum va fi primit, cred că e o bucată de viață la care ar trebui să ne uităm. Ca la orice bucată de istorie din viața unui popor. Cum altfel să înveți să nu mai repeți niște greșeli dacă nu le recunoști, înainte de orice? Ce știu sigur e că e o poveste puternică care nu-i va lăsa indiferenți pe cei care o vor vedea.
Ozana: Ce trebuie să aibă un film românesc pentru a atrage spectatorii?
Andreea: Ar trebui să aibă fix ce ar trebui să aibă orice film. Și anume, poveste. Trebuie să-ți spună o poveste, care poate să-ți placă sau nu, să rezonezi sau nu cu ea, dar să chestioneze aspecte din viață, să ridice întrebări, să-ți frământe gândurile. Și dacă te face să râzi, e extraordinar. Ce ar trebui să aibă orice film din lumea asta, indiferent dacă e românesc sau american sau nemțesc, că e o dramă din timpul Războiului Rece sau o comedie romantică, ar trebui să nu simți că ai pierdut două ore din viață. Ba, dimpotrivă, să simți ca sunt două ore pe care le-ai câștigat.
Andreea Vasile Credit foto: Orbital Strangers/HBO MAX
Ozana: Cum surprinde mini-seria atmosfera de pe vremea comunismului, ce elemente vom găsi?
Andreea: Echipa care a lucrat la acest film a fost absolut excepțională. Make-up artiști, designerul de costume, scenografii, DOP-ul, regizor, producători, cele două scenariste Adina Sădeanu si Kirsten Peters, toți acești magicieni au reușit să reînvie perioada respectivă. Prin atenția lor la fiecare detaliu, nebănuitele ore de documentare și nevoia de a respecta și recrea întru totul epoca respectivă. Filmul arată superbisim.
Ozana: În contextul exploziei de interes pentru filme românești în cinema și pe Netflix, crezi că este sustenabilă pe termen lung această renaștere a cinematografiei românești? O interpretezi altfel, o vezi cu alți ochi?
Andreea: Cred că te referi la o renaștere a cinematografiei românești din perspectiva filmului de public. Cinematografia românească are un loc foarte bine stabilit de niște mulți ani în cinematografia mondială, de către niște cineaști valoroși, cu premii la nivel internațional și cu o amprentă cinematografică foarte clară. Cât despre filmul românesc de public, cred că e important că există, a fost totuși un moment istoric ca după 30 de ani, un film românesc să aducă un milion de spectatori plătitori de bilet. Și mai cred că e important să existe cantitate și diversitate, pentru că din cele mai vechi timpuri cantitatea produce, la un moment dat, și calitate.
Ozana: Ce alte proiecte ai în derulare sau în viitorul apropiat?
Andreea: Urmează să apară un scurtmetraj pe care l-am filmat anul trecut, a cărui poveste mi-a plăcut foarte mult, iar la final de iunie voi începe un proiect de film pe care o să-l vedem, cel mai probabil, anul viitor.